-
HOW TO OBTAIN TURKISH CITIZENSHIP BY INVESTMENT
-
Inheritance (Will) Fraud in Turkey
-
A Brief Information About Real Estate Law in Turkey
-
Turkey: The Recognition and Enforcement of Foreign Judgments
-
Turkey: Appeal against the Administrative Detention and Deport Decision
-
Yasaya Aykırı Şekilde Fazla Talep Edilen Kaçak Elektrik Bedeli Ile Gecikme Zammının İadesi-Usulsüz Kullanım Cezaları
-
Fazla ödediğiniz kaçak doğalgaz bedelini geri alabilirsiniz-Emsal Yargıtay kararı
-
Elektrik Faturası-Ek Faturalandırma-Hatalı Çarpan-Emsal Yargıtay Kararları
-
Sigorta Tahkim Komisyonu- Değer Kaybı-Hasar-Tazminat
-
Taahhütlü Sözleşmelerin İptalinde Cezai Şart Talep Edilemez
-
Touristic Visa, 90/180 Days Rule, Exclusion Order, Deportation and Consequences of Overstay in Turkey Pursuant to Law on Foreigners and International Protection
-
Renewable Energy Investments in Turkey-Local Manufacture Issues
-
OCCUPATIONAL HEALTH AND SAFETY LAW-TURKEY
-
4857 ve 6331 Sayılı Kanun-Idari Para Cezalarina İtiraz Sureci
-
Taxation Issues under the Agreement between Turkish Government and the Federal Republic of Germany for the Avoidance Double Taxation
-
Turkey: PENAL PROVISIONS SET FORTH IN LAW ON WORK PERMITS FOR FOREIGNERS
Fazla ödediğiniz kaçak doğalgaz bedelini geri alabilirsiniz-Emsal Yargıtay kararı
Değerli Tüketiciler,
Abonelik sözleşmenizde % 200 veya %300 oranında kaçak doğalgaz
kullanım bedeline açıkça yer verilmediyse, doğalgaz tedarikçisi/dağıtım şirketi
%200 veya %300 oranında ceza tahakkuk edemez. Böyle bir ceza tahakkuk edildiği
takdirde aşağıdaki açıklamalar ışığında fazldan ödediğiniz kaçak doğalgaz
bedelini iade alabilirsiniz.
Her ne kadar
uygulamada dağıtım şirketlerinin, kaçak olarak kullandığı tespit edilen
abonelere Kaçak
veya Usulsüz Doğal Gaz Kullanımı Durumunda Uygulanacak Usul ve Esaslar’ın 4.
Maddesi uyarınca %200 oranında kaçak doğalgaz bedeli yansıtılıyorsa da,
ilgili 4. Maddenin ve konu ile ilgili mevzuatın ayrıntılı incelenmesinde fayda
vardır.
4. madde gereğince “ Kaçak olarak kullanılan doğal
gaz tüketim bedeli; kaçak doğal gaz kullanım miktarı ve faturalandırmanın
yapıldığı tarihteki cari perakende satış fiyatı esas alınarak hesaplanır. Dağıtım şirketi, müşterilerle yapacağı anlaşma
ve sözleşmelerde kaçak doğal gaz kullanım miktarının % 200’üne kadar,
tekerrürü halinde ise % 300’üne kadar "kaçak doğal gaz kullanım
bedeli" uygulanabileceğine ilişkin hükümlere yer verebilir.
Dağıtım şirketi, usulsüz doğal
gaz kullanımının tespit edilmesi durumunda, tespitin yapıldığı tarihte geçerli
olan sayaç açma-kapama bedelinin 3 katına kadar "usulsüz doğal gaz kullanım bedeli" tahsil edilebileceğine ilişkin hükümlere anlaşma ve sözleşmelerde
yer verebilir.
Kaçak veya usulsüz doğal gaz
kullananların dağıtım şirketinin mülkiyetinde bulunan cihaz ve tesislere
verdiği zarar ve ziyan rayiç bedel üzerinden tahsil edilir.”
Kaçak veya Usulsüz Doğalgaz Kullanımı Durumunda
Uygulanacak Usul ve Esasların 4. maddesinde; % 200 veya %300 oranında kaçak
doğalgaz kullanım bedeli uygulanabileceğine ilişkin hükümlere “yer verebilir”
ifadesi bulunmasına karşın; taraflar arasında düzenlenen abonelik
sözleşmesinde, % 200 veya %300 oranında kaçak doğalgaz kullanım bedeline açıkça
yer verilmemesi, ancak tahakkuk miktarında % 200 veya %300 oranında kaçak
bedelinin aboneye ilişkin tahakkukta uygulanması yasaya aykırıdır.
Şöyle ki;
Kaçak veya Usulsüz Doğal Gaz Kullanımı Durumunda
Uygulanacak Usul ve Esaslar’ın 1. Maddesinde, Kaçak veya usulsüz doğal gaz
kullanıldığı belirlenen kullanım yerinde, dağıtım şirketinin en az iki
yetkilisi ile kaçak veya usulsüz doğal gaz kullananın (kullanıcı) veya yetkili
temsilcisinin imzalayacağı bir tutanakla durumun tespit edileceği ve tutanağın bir suretinin kullanıcıya
bırakılacağı,
Öte
yandan, Dağıtım şirketinin tespitlerini somut bilgi ve belgelere dayandırması
ve tüketici haklarını ihlal etmemesinin
esas olduğu belirtilmiştir.
Usul ve Esaslar’ın 2. Maddesine
göre Kaçak
olarak doğal gaz kullanma süresi; kontrol, mühürleme, sayaç açma-kapama, sayaç
değiştirme, sayaç sökme-takma, pil değiştirme, doğal gaz kullanım sözleşmesi
imzalanması, varsa daha önce kaçak doğal gaz kullanıldığına ilişkin tutanak ve
hatlara bağlantı yapılması işlemlerinden en son yapılanın işlem tarihi ile
kaçak tespitinin yapıldığı tarihe kadar olan süredir. Bu süre bir yılı aşamaz.”
Abonelik sözleşmesinde %200 veya
%300 oranındaki kaçak doğalgaz bedeline adı geçen 4. Madde doğrultusunda açıkça
yer verilmemesi durumunda, Kaçak veya
Usulsüz Doğal Gaz Kullanımı Durumunda Uygulanacak Usul ve Esaslar’ın 3.
Maddesine uygun olarak hesaplama yapılması gerekmektedir. 3. Maddeye göre: “Kaçak olarak
kullanılan doğal gaz tüketim miktarı, Doğal Gaz Piyasası Dağıtım ve Müşteri
Hizmetleri Yönetmeliğinin 42 nci maddesi (a) ve (b) bentleri hükümlerine göre
hesaplanır.”
3.
maddede yapılan atıf neticesinde değerlendirilen Doğal Gaz Piyasası Dağıtım ve
Müşteri Hizmetleri Yönetmeliği’nin 42 nci maddesi (a) ve (b) bentleri hükümleri
uyarınca,
a) Mal üretim amaçlı doğal gaz kullanan müşteriler için; tüketim
miktarının hesaplanmasında, öncelikle sözleşmelerinde bulunan sayacın ölçüm
yapmadığı veya yanlış ölçüm yaptığı döneme denk gelen aylık kullanım miktarları
esas alınır. Aylık kullanım miktarının sözleşmelerde belirtilmediği durumlarda
ise sayacın test ve kontrol sonucunda belirlenen ölçüm toleransı dışındaki
sapma yüzdesi esas alınarak sayacın doğru ölçüm yaptığı en son çeyrek döneme
ilişkin tüketim değerleri ve üretim kapasitesindeki değişimler dikkate alınır.
b) Diğer müşteriler için ise; son iki yılın aynı çeyrek
dönemlerine rastlayan doğal gaz kullanım miktarlarının ortalaması esas alınır. Bu
ortalama, benzer tüketim eğilimine sahip diğer müşteriler emsal alınmak
suretiyle hesaplanan aynı dönemdeki tüketimlerin ortalaması ile kıyaslanır.
Müşterinin tüketim ortalamasının; emsal alınan müşterilerin ortalamasından
fazla olması halinde, emsal alınan müşterilerin tüketim ortalaması, az olması
halinde ise, müşterinin kendi tüketim ortalaması esas alınarak sayacın ölçüm
yapmadığı veya yanlış ölçüm yaptığı dönem tüketimleri hesaplanır ve tahakkuk
ettirilir. Müşteriye ilişkin geçmiş yıla ait veri olmaması durumunda,
hesaplamalar, benzer tüketim eğilimine sahip diğer müşterilere ilişkin veriler
dikkate alınarak yapılır.
Dağıtım
şirketi tarafından talep edilen kaçak doğalgaz bedelinin, yukarıda irdelenen Usul ve Esaslar ile Doğal Gaz Piyasası Dağıtım ve Müşteri
Hizmetleri Yönetmeliği kapsamında
hesaplanması gerekmektedir.
Fazladan ödenen kaçak doğalgaz bedelinin bu
nedenlerle iadesi gerekir.
Konu ile ilgili Yargıtay içtihadı:
Yargıtay 3. Hukuk Dairesi
2015/10442 E.
, 2016/8114 K.
"İçtihat Metni"
MAHKEMESİ :TÜKETİCİ
MAHKEMESİ
Taraflar arasında görülen istirdat davasının mahkemece
yapılan yargılaması sonucunda, davanın reddine yönelik olarak verilen hükmün,
süresi içinde davacı vekili tarafından temyiz edilmesi üzerine; temyiz
dilekçesinin kabulüne karar verildikten sonra, dosya içerisindeki bütün
kağıtlar okunup gereği düşünüldü:
Y A R G I T A Y K A R A R I
Davacı vekili dava dilekçesinde; davalı şirket
tarafından müvekkili hakkında düzenlenen kaçak tutanağına istinaden tahakkuk
yapıldığını, müvekkili tarafından hiçbir zaman kaçak doğalgaz kullanımı ve
sayaca müdahalesinin olmadığını, yapılan işlemin hukuki dayanağının
bulunmadığını ileri sürerek; müvekkilinden tahsil edilen 3.580,70 TL'nin ödeme
gününden itibaren yasal faiziyle birlikte iadesine karar verilmesini talep ve
dava etmiştir.
Davalı vekili cevap dilekçesinde; davacının
tesisatında bulunan sayaca müdahale ederek doğalgazın eksik ölçülmesine
sebebiyet verdiğini, bu durumun tutanak ve teknik raporlarla tespit edildiğini,
tahakkukun mevzuat hükümlerine uygun olduğunu savunarak davanın reddini
istemiştir.
Mahkemece; bilirkişi raporu doğrultusunda davacının
kaçak doğalgaz kullandığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiş, hüküm
süresi içerisinde davacı vekili tarafından temyiz edilmiştir.
Dosyadaki yazılara, kararın dayandığı delillerle
kanuni gerektirici sebeplere ve özellikle delillerin takdirinde bir
isabetsizlik görülmemesine göre, davacı vekilinin sair temyiz itirazları
yerinde değildir.
Uyuşmazlık, davacı hakkında tahakkuk ettirilen kaçak
doğalgaz tahakkuku nedeniyle tahsil edilen bedeli istirdat edilip
edilmeyeceğine ilişkindir.
.. Düzenleme Kurumu tarafından yayınlanan 06/08/2004
tarihli Kaçak veya Usulsüz Doğalgaz Kullanımı Durumunda Uygulanacak Usul ve
Esaslar'a göre;
"Madde 3 — Kaçak olarak kullanılan doğal gaz
tüketim miktarı, .. ve Müşteri Hizmetleri Yönetmeliğinin 42 nci maddesi (a) ve
(b) bentleri hükümlerine göre hesaplanır.
Madde 4 — Kaçak olarak kullanılan doğal gaz tüketim
bedeli; kaçak doğal gaz kullanım miktarı ve faturalandırmanın yapıldığı
tarihteki cari perakende satış fiyatı esas alınarak hesaplanır. Dağıtım
şirketi, müşterilerle yapacağı anlaşma ve sözleşmelerde kaçak doğal gaz
kullanım miktarının % 200’üne kadar, tekerrürü halinde ise % 300’üne kadar
"kaçak doğal gaz kullanım bedeli" uygulanabileceğine ilişkin
hükümlere yer verebilir.
Dağıtım şirketi, usulsüz doğal gaz kullanımının tespit
edilmesi durumunda, tespitin yapıldığı tarihte geçerli olan sayaç açma-kapama
bedelinin 3 katına kadar "usulsüz doğal gaz kullanım bedeli" tahsil
edilebileceğine ilişkin hükümlere anlaşma ve sözleşmelerde yer verebilir.
Kaçak veya usulsüz doğal gaz kullananların dağıtım
şirketinin mülkiyetinde bulunan cihaz ve tesislere verdiği zarar ve ziyan rayiç
bedel üzerinden tahsil edilir.” hükmü yer almaktadır.
Yine ...ı Düzenleme Kurumu tarafından yayınlanan
03/11/2002 tarihli... ve Müşteri Hizmetleri Yönetmeliğinin Sayacın ölçüm
yapmaması veya yanlış ölçüm yapması başlıklı 42. maddesine göre
“ Sayacın, müşterinin kusuru dışında herhangi bir
nedenle ölçüm yapmadığı veya yanlış ölçüm yaptığı tespit edilirse, doğal gaz
tüketim miktarı aşağıdaki şekilde belirlenir:
a) (Değişik:RG-06/08/2004-25545) Mal üretim amaçlı
doğal gaz kullanan müşteriler için; tüketim miktarının hesaplanmasında,
öncelikle sözleşmelerinde bulunan sayacın ölçüm yapmadığı veya yanlış ölçüm
yaptığı döneme denk gelen aylık kullanım miktarları esas alınır. Aylık kullanım
miktarının sözleşmelerde belirtilmediği durumlarda ise sayacın test ve kontrol
sonucunda belirlenen ölçüm toleransı dışındaki sapma yüzdesi esas alınarak
sayacın doğru ölçüm yaptığı en son çeyrek döneme ilişkin tüketim değerleri ve
üretim kapasitesindeki değişimler dikkate alınır.
b) Diğer müşteriler için ise; son iki yılın aynı
çeyrek dönemlerine rastlayan doğal gaz kullanım miktarlarının ortalaması esas
alınır. Bu ortalama, benzer tüketim eğilimine sahip diğer müşteriler emsal
alınmak suretiyle hesaplanan aynı dönemdeki tüketimlerin ortalaması ile
kıyaslanır. Müşterinin tüketim ortalamasının; emsal alınan müşterilerin
ortalamasından fazla olması halinde, emsal alınan müşterilerin tüketim
ortalaması, az olması halinde ise, müşterinin kendi tüketim ortalaması esas
alınarak sayacın ölçüm yapmadığı veya yanlış ölçüm yaptığı dönem tüketimleri
hesaplanır ve tahakkuk ettirilir. Müşteriye ilişkin geçmiş yıla ait veri
olmaması durumunda, hesaplamalar, benzer tüketim eğilimine sahip diğer
müşterilere ilişkin veriler dikkate alınarak yapılır.
c) Sayacın ölçüm yapamadığı veya yanlış ölçüm yaptığı
süre; kontrol, sayaç açma-kapama, mühürleme, (Ek ibare: RG-06/08/2004-25545)
pil değiştirme, sayaç değiştirme, sayaç sökme-takma ve abonelik sözleşmesi
imzalanması işlemlerinden en son yapılan işlem tarihi ile sayacın ölçüm
yapmadığı veya yanlış ölçüm yaptığının tespit edildiği tarih arasındaki süre
veya bu süreler (Değişik ibare: RG-06/08/2004-25545) bir yıldan uzun ise son
süreler (Değişik ibare: RG-06/08/2004-25545) bir yıllık süredir.
d) (Ek:RG-06/08/2004-25545) Bu madde hükümleri
otomatik hacim düzeltici arızası için de uygulanır. Otomatik hacim
düzelticisinin, müşterinin kusuru dışında herhangi bir nedenle arızalanması
halinde, dağıtım şirketi tarafından yapılacak geriye dönük doğal gaz tüketim
hesabında; sayaçtan okunan hacim değerlerinin ilgili mevzuata göre belirlenen K
faktörü ile düzeltilmesi esas alınır.
Sayacın ölçüm yapmaması veya yanlış ölçüm yapmasından
dolayı oluşan ölçüm farkları, ilgili dönem perakende satış fiyatları esas
alınarak hsaplanır ve dağıtım şirketi tarafından 51 inci madde hükümlerine göre
işlem yapılır.” şeklinde düzenleme yapılmıştır.
Dosyanın incelenmesinde; taraflar arasında 11/11/2002
tarihli doğalgaz kullanım sözleşmesi bulunduğu, davacıya ait sayacın
kalibrasyon nedeniyle 28/07/2011 tarihinde değiştirildiği, sayacın muayenesi
sonucu düzenlenen 13/09/2011 tarihli raporda “sayacı körük kollarına yabancı
cisimle müdahale edildiğinin” tespit edildiği, yapılan tespit üzerine davalı
doğalgaz şirketi tarafından benzer tüketimi olduğu belirtilen 8. nolu daire
tüketimleri esas alınarak kaçak doğalgaz tüketim bedeli, cezai(%200) bedel,
sayaç bedeli ve kdv'sinden oluşan toplam 3.580,70 TL miktarın tahakkuk
yapıldığı ve davacı tarafından bedelin ödendiği görülmektedir.
Somut olayda; Kaçak veya Usulsüz Doğalgaz Kullanımı
Durumunda Uygulanacak Usul ve Esasların 4. maddesinde; % 200 oranında kaçak doğalgaz
kullanım bedeli uygulanabileceğine ilişkin hükümlere “yer verebilir” ifadesi
bulunmasına karşın; taraflar arasında düzenlenen abonelik sözleşmesinde, % 200
oranında kaçak doğalgaz kullanım bedeline açıkça yer verilmediği, ancak dava
konusu tahakkuk miktarında % 200 oranında kaçak bedelinin davacıya ilişkin
tahakkukta uygulandığı anlaşılmaktadır.
Ayrıca; hükme esas alınan bilirkişi raporunda; ...ve
..Yönetmeliğinin Sayacın ölçüm yapmaması veya yanlış ölçüm yapması başlıklı 42.
maddesine göre belirlenen tüketim miktarı tespit yöntemine ilişkin
değerlendirme ve hesaplama yapılmadığı, davalı şirket tarafından benimsenen
benzer olduğu iddia edilen 8. nolu daire tüketiminin esas alınarak hesaplanan
tahakkukun uygun görüldüğü, bu şekilde raporda kaçak doğalgaz kullanım hesabı
yönünden mevzuata uygun teknik inceleme yapılmadığı gibi, taraf ve Yargıtay
denetimine elverişli olmadığı belirlenmektedir. Davalı tarafından talep edilen
kaçak doğalgaz bedelinin yukarıda açıklanan esas ve yönetmelik kapsamında hesaplanması
gerektiği kuşkusuzdur.
O halde; mahkemece taraflar arasında düzenlenen
sözleşmede % 200 oranında kaçak doğalgaz kullanım bedeline yer verilmediği
dikkate alınarak, dosyanın önceki bilirkişi dışında uzman bilirkişiye
verilerek, davaya konu toplam bedelin Kaçak veya Usulsüz Doğalgaz Kullanımı
Durumunda Uygulanacak Usul ve Esaslar ve ... ve ... Yönetmeliği hükümlerine
göre ayrıca ve denetime elverişli olarak hesaplanması için rapor alınarak,
davacının tahakkuk nedeniyle sorumlu olduğu bedelin belirlenmesi gerekirken,
yetersiz bilirkişi raporu benimsenerek eksik inceleme ile yazılı şekilde hüküm
kurulması doğru görülmemiştir.
SONUÇ: Yukarıda açıklanan esaslar gözönünde
tutulmaksızın yazılı şekilde hüküm tesisi isabetsiz, temyiz itirazları bu
nedenlerle yerinde olduğundan kabulü ile hükmün HUMK.nun 428.maddesi gereğince
BOZULMASINA ve peşin alınan temyiz harcının istek halinde temyiz edene
iadesine, 25/05/2016 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.